zondag 16 augustus 2009

nog eens 80 km

Via Fürstenwalde

31 juli.
We staan nu op een camping in Grünheide. Vlak bij Berlijn.
Het heeft wat moeite gekost om hier te komen.Voor de zoveelste keer waren er geen campings die wel op de kaart staan. Het is wel een heel oude kaart, dat wel.Na een patatje zonder mayo (had de Imbiss niet) en voor Rein een Bockwurst kwamen we hier dan toch.
Na wat heen en weer gerij door wegafsluitingen wel.
Eerst de hele dag door een koud donker bos gereden. Zijn nog mensen tegengekomen waar we gisteren op het terras mee hadden gesproken. Zij hadden wel een boekje van de Spreeradweg en gaan ook naar Berlijn.
Het is een kleine camping, het lijkt rustig. Hier ontdekken we dat we de oplader kwijt zijn. Na een ommetje over de camping besluiten we dat we niet naar Berlijn gaan maar ons oorspronkelijke plan weer oppakken. Oversteken naar de Oder-Neisse. Dat boekje hebben we in ieder geval wel.
Achterop de campingplaats staan ook in dit geval de Dauercamper, ofwel de vaste plekken. Er staan caravans uit het jaar nul geparkeerd, in sommige daarvan wonen hele families. Er staan grote auto's tussen waarvan je alleen het silhouet ziet. Verborgen onder plastic hoezen staan ze een poosje te wachten hebben we het idee.
We zijn toch wat huiverig om onze hele vakantieboedel hier te laten en met de trein naar Berlijn te gaan. De beheerder kun je alleen telefonisch bereiken. De receptie is 's morgens een uurtje open. De beste man woont ook tussen de grote groep Berliner achterop de camping.
Het sanitair is wel schoon..opvallend is wel in dit deel van het land dat men weinig behoefte aan privacy heeft. Alleen voor de toiletten zit altijd een deur maar voor de douches lang niet altijd. Ook je kleren moet je vaak ergens buiten de douchecabine neerleggen.
De eerste dag had ik mijn kleren over de bovenrand van de cabine gehangen zodat ze niet nat werden. Mijn bril in de broekzak. Toen ik klaar was met douchen, het spul weer opvissen. Viel mijn bril uit de broekzak, aan de andere kant van de muur. Ik had het idee dat in die ruimte de toiletten waren, dus ik aankleden, omlopen, en kijken in die ruimte. Nou mooi geen bril. Lichtelijk in paniek! Rein, Rein, help help. (ik was ook al wat sjagrijnig trouwens) Rein de beheerder opgehaald......sleutels mee...ligt die bril toch in één van die toiletten. Had ik hem niet gezien! Wel wat genant, maar ja, ik heb die bril tenslotte niet voor niets. Later kwam de beste man nog even langs om te informeren of alles goed was! Hij vertelde dat hij er bijna op was gaan staan omdat hij hem ook niet direct zag. Toch aardig!
Morgen willen we richting de Poolse grens.

Geen opmerkingen: