maandag 2 juni 2008

Proefkamperen

10 en 11 mei was het dan zover.
proefkamperen
(voor meer foto's op de foto klikken)

Het eerste kamperen. We moeten toch weten of we alles wel mee krijgen in de paar fietstassen. Op internet alles afgestruind naar sites van anderen die met een tandem op vakantie gaan. Als je ziet wat sommigen aan bagage meennemen.......We hebben iemand leren kennen die een karretje achter de fiets heeft en een hondemand achterop. Met een hond erin uiteraard. Een leuk gezicht maar dat gaan wij niet doen. ook al omdat we geen hond hebben. Poespoes blijft vast niet zitten. Het zou wel het oppasprobleem oplossen maar dit terzijde.
Voor 1 nachtje hebben we natuurlijk niet zoveel bagage nodig als voor drie weken. Het was mooi weer dus extra schoenen voor bij de tent en regenkleding ed was niet nodig. Toch heeft Rein er alle vertrouwen in dat we alles in de tassen meekrijgen. De tent gaat net als anders met de stoeltjes achterop.
We zijn met de auto richting Elburg gereden en hem ergens bij de Hoge Enk neergezet.Vandaar ging het richting het Harde. Vlak nadat we de snelweg onderdoor waren kwam er een heuvel in zicht. Een lange heuvel. Geweldig hoor, ik ben nog nooit snel een heuvel opgereden. En wat dacht je van de afdaling. Op mijn eigen fiets vond ik 35 km meer dan genoeg........mijn kogaatje slingerde en stuiterde dan naar beneden. Nu merkte ik er weinig van.
Wel moet ik aan de rijstijl van echtgenoot wennen. Als we verkeerd rijden en we moeten keren op een smalle weg, stap ik, net als de meeste vrouwen, van de fiets en draai hem om. Rein blijft, net als de meeste mannen, gewoon zitten en maakt een heel krap bochtje. Ik schrok me het apezuur. Het leverde wel een pauze op, ik moest even stoom afblazen. Daarna het bochtjes rijden geoefend en nu vind ik het zo eng niet meer. Mits hij van te voren waarschuwt. Een ander iets is het gewone bochten nemen, die gaan ook wel eens harder dan ik leuk vind. Maar over het algemeen is het aardig relaxed daar achterop. Of we nu links of rechts gaan, wel of niet voor een auto langs oversteken, ik heb er weinig invloed meer op en dat is wel zo rustig. We kunnen elkaar ook niet meer kwijtraken, (zolang we allebei op de fiets zitten tenminste). Prettig als je in een drukke stad rijdt. Ik heb wel eens achter hem aan moeten crossen in een smoordruk Wenen.
Verder over de Veluwe. We hadden de fietskaart niet bij ons, om een of andere onduidelijke reden maar met de GPS ging het ook wel. Alleen dat appparaat geeft soms paden aan waarop je niet kunt fietsen.
Vanaf 't Harde zijn we richting Heerde gegaan, Wapenveld richting IJssel. Via Hattem, 't Zand en Kamperveen richting Oosterwolde. Het is prachtig in het Ijsselland, zo rustig. Nu was het wel bijzonder mooi weer, overal veulentjes in de wei.
In Oldebroek zou een minicamping zijn. Bij navraag zijn het er twee. De eerste die we zagen had gezellig een tractorfeest naast zich. Als we ergens allergies voor zijn dan is het voor feesten als wij willen slapen. Ook als we wakker zijn trouwens. We zijn niet van die feestbeesten. Dus de andere camping opgezocht. Die was geweldig! De boer verstrekte koude pilsjes, er waren twee pasgeboren veulentjes en een stuk of wat goedopgevoedde honden. Toen ik langs kwam om foto's te maken van de veulentjes stonden ze al weer op stal. Dat was wat jammer.
Ook in Oldenbroek is de fietsenwinkel gevestigd waar Rein regelmatig geld naar toe gaat brengen. Hij is daar, op de tandem, alleen naar toe geweest om een zadel voor mij op te halen. Dat nam enige tijd in beslag want alles en iedereen moest de tandem bewonderen en er alles van weten. Als ze aan mij vragen wat voor fiets hebben jullie dan zeg ik: "een rode!"
Vragen ze dat aan Rein dan komen er akelig veel details aan de orde, materiaal, gewicht, cranckstel (of hoe je dat ook schrijft).
De volgende dag hebben we eerst de kampeerspullen naar de auto gebracht (5 km verderop ofzo) en ging het richting Harderwijk. Er stond een fikse wind maar ook daar had ik deze keer geen last van. In Nunspeet hebben we iets gegeten. We waren de koffie vergeten mee te nemen. We kregen op de camping wel een kop koffie van een vriendelijk buurman maar broodjes deed ie er niet bij. Die hadden we nl ook niet en op zondag op de veluwe is het lastig broodjes scoren. Gelukkig was in Nunspeet van alles open. Bij Hierden ging het weer omhoog langs het veluwemeer en na goed 55 km waren we weer bij de auto, en een half uur later weer thuis. Op de terugweg hebben we nog meewarig naar de massa mensen gekeken die bij Elburg richting Veluwemeer gingen. Het was geslaagd, deze eerste kampeernacht!

Geen opmerkingen: